Artykuł sponsorowany

Jak jajka wpływają na organizm? Czy warto je jeść?

Jak jajka wpływają na organizm? Czy warto je jeść?

Jajka to jeden z najbardziej odżywczych składników — to jest niezaprzeczalny fakt. I choć kiedyś mówiło się, że jajka zawierają duże ilości cholesterolu, dziś wiadomo, że to nieprawda. Obecnie można je wykorzystywać na wiele sposobów, a ich pozytywne działanie na organizm zostało potwierdzone naukowo. Jednak jakie substancje dokładnie zawierają jajka? Ile jajek możemy zjeść dziennie oraz jakie witaminy i składniki odżywcze mają w składzie?

Jakie wartości odżywcze mają jajka?

Jajka są bardzo dobrym źródłem łatwo przyswajalnego białka pochodzenia zwierzęcego. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała białko jajka za wzorcowe, przez co wykorzystuje się je jako wzór do pomiaru zawartości aminokwasów w innych produktach.  Dieta bogata w białko szczególnie ważna jest dla dzieci do prawidłowego rozwoju i wzrostu tkanki kostnej. Oprócz tego jajka dostarczają aminokwasów egzogennych, które nie są naturalnie wytwarzane w organizmie człowieka. Oznacza to, że powinniśmy przyjmować je wraz z pożywieniem, a jajka są ich najlepszym źródłem. A co jeszcze można znaleźć w jajkach? Oczywiście witaminy i minerały! Będą to między innymi: 

  • witamina A,

  • witamina D,

  • witamina E,

  • witamina K,

  • witamina B12,

  • kwas foliowy,

  • wapń,

  • potas,

  • fosfor.

Dobrej jakości jajka kupić między innymi w sklepie Jajolux.

Jak to jest z tym cholesterolem w jajkach?

W latach 70 panowało przekonanie, że jajka zawierają w sobie ogromne ilości cholesterolu i zalecano je spożywać nie częściej niż raz na dwa tygodnie. Dziś wiadomo, że owszem, cholesterol jest w jajkach, ale to tzw. dobry cholesterol. Związek ma to z zawartością lecytyny w składzie jajek, która nazywana jest "pogromcą tłuszczu". Lecytyna, dzięki swoim wartościom emulgującym, rozbija cholesterol i tłuszcze na drobne cząstki, zarazem zapobiegając przyklejaniu się tych cząsteczek do ścian naczyń.

Czy można jeść jajka na diecie?

Wiele osób z pewnością ucieszy się, że jajka to idealny produkt na dietę. Jedno jajko o masie około 60 g to tylko 81 kcal, a wzbogacenie odchudzającej diety w białko jaja, przyczynia się do większej stabilizacji poziomu cukru we krwi, dzięki czemu dłużej utrzymuje  się uczucia sytości. Białko jaja jest też świetnym budulcem masy mięśniowej, co jest dobrą wiadomością dla wegetarian, którzy często muszą poszukiwać zamienników mięsa. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.